Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 

Cabinepersoneel Ryanair legt werk neer na ultieme bemiddelingspoging

Op vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 april legt het cabinepersoneel van Ryanair, werkzaam op de luchthavens Brussels Airport en Charleroi, het werk neer. Ondanks tal van bemiddelingspogingen tussen het personeel en de directie, blijven oplossingen uit als het gaat over de bescherming van het personeel.

 

Ryanair telt in België zo’n 650 werknemers. “Het is dan ook niet te vatten dat zo’n groot bedrijf nog steeds niet kan terugvallen op een degelijk personeelsbeleid”, legt Hans Elsen uit, vakbondssecretaris bij ACV Puls. De Ierse luchtvaartmaatschappij erkent te vallen onder de Belgische arbeidswetgeving, maar blijft weigeren om te investeren in een degelijk en eerlijk personeelsbeleid. “Loonfiches zijn vaak verkeerd, lonen worden niet correct uitbetaald, essentiële documenten m.b.t. de sociale wetgeving zijn niet in orde, en ga zo maar door,” zegt Hans Elsen. “Er zijn zelfs vrouwen die omwille van zwangerschap niet meer mogen vliegen, maar die daardoor al maanden zonder loon of uitkering thuiszitten.”

Rechten werknemers negeren

“Het is lang niet de eerste keer dat we, samen met het personeel, vragen om een eerlijk én wettelijk personeelsbeleid uit te stippelen,” vervolgt Hans Elsen. “Nu de laatste bemiddelingspoging ook niets heeft uitgehaald, is het perfect te begrijpen dat het personeel het beu is en actie onderneemt. Het is enorm frustrerend dat, door deze acties, de reizigers opnieuw hinder zullen ondervinden, maar wij als werknemersvertegenwoordigers hebben de plicht te waken over het welzijn van het personeel. Ryanair denkt niet aan dat welzijn, en blijft de fundamentele rechten van hun Belgische werknemers simpelweg negeren.”

1 miljard euro winst

Niet alleen het gebrek aan een personeelsbeleid zorgt voor terechte frustraties, ook de lonen van het cabinepersoneel weerspiegelen niet de inspanningen die men hiervoor doet. “75% van het cabinepersoneel ontvangt het sectoraal minimumloon (€ 2.000 bruto), hoewel ze vaak werken op feestdagen, tijdens weekends en flexibel moeten zijn met vroege en late shifts. Ryanair heeft een winstmarge van 30 % in Charleroi, en verwacht in 2022 zo’n 1 miljard euro winst te maken. En toch is er geen marge om de koopkracht van het personeel te verbeteren. De index dekt in geen geval de stijging van de levenskosten.”

“Nogmaals, we willen in geen geval de reizigers treffen, maar wij zien geen andere mogelijkheid dan over te gaan tot acties. Het cabinepersoneel van Ryanair is een essentieel onderdeel van het bedrijf. Zij doen hun werk heel graag, nog steeds. Maar, zoals heel veel werknemers in andere bedrijven, willen zij dat er naar hen geluisterd wordt.”