Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 

17 mei 2022

persbericht

Dienstenchequesector

Domestic Services: het perfecte voorbeeld van wat er mis is in de dienstencheques 

Vrijdag/13 mei hebben onze Brusselse collega’s in een gemeenschappelijk persbericht de overduidelijke misbruiken van het dienstenchequebedrijf Servihome (onderdeel van Domestic Services) in Brussel aan de kaak gesteld. Het bedrijf heeft besloten een nieuw abonnement in te voeren: dit brengt niet alleen extra kosten met zich mee voor de klanten, maar ook de beloofde tegenprestaties -een derde van het ontvangen bedrag uit het abonnement doorstorten naar de huishoudhulpen- laten op zich wachten.

Dit voorbeeld is zeker geen unicum; dezelfde problemen doen zich voor in andere filialen van Domestic Services in heel België. Voor zowel het ABVV als het ACV illustreert dit perfect wat wij al maanden aan de kaak stellen: commerciële dienstenchequebedrijven houden geen rekening met de sociale dimensie van de sector en denken alleen aan hun eigen winst. En dat terwijl we in een sector zitten die voor 70 % door de overheid wordt gesubsidieerd.

Het zijn ook diezelfde bedrijven die -binnen Federgon- een waardig akkoord voor de huishoudhulpen verhinderen, waardoor ze o.a. geen correctere verplaatsingsvergoedingen ontvangen. Ter herinnering: deze werkneemsters betalen momenteel 2/3 van hun verplaatsingskosten uit eigen zak, en dat terwijl hun lonen al erg laag zijn.

Deze case toont duidelijk aan wat het probleem is in de dienstecheques:

  • Domestic Services aarzelde niet om beroep te doen op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht corona voor zieke huishoudhulpen, en zo geld te besparen op de rug van de maatschappij.
  • Het bedrijf gebruikt valse argumenten om haar klanten administratiekosten aan te rekenen. Dit wordt ook door Test-Aankoop aan de kaak gesteld.
  • Het verplicht de klanten eveneens om schoonmaakproducten bij hen aan te kopen, bewerend dat de winst voor de huishoudhulpen is. Tot op heden is dit volstrekt incorrect.
  • Ter herinnering: het bedrijf heeft de afgelopen vijf jaar zo’n 11 miljoen euro aan dividenden uitgekeerd aan zijn aandeelhouders.
  • En als kers op de taart: terwijl het bedrijf in de media beweert in de rode cijfers te zitten, organiseerde het onlangs een teambuilding voor 200 bedienden… een vierdaagse teambuilding in Turkije in een luxe hotel. Met overheidsgeld gefinancierd.

Wij dulden deze situatie niet meer. Hoog tijd dat er einde komt aan deze maskerade. De regering moet dringend de teugels weer in handen nemen en duidelijke voorwaarden herdefiniëren, zodat duidelijk is waaraan dienstenchequebedrijven moeten voldoen als zij subsidies willen genieten.

 

Nationale woordvoerders:

ABVV: Issam Benali – federaal secretaris – 0498 28 05 93

ACV Voeding en Diensten: Kris Vanautgaerden – nationaal secretaris – 0479 94 70 87