Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 


Waarom gaan de piloten van Ryanair deze zomer in staking?

ACV Puls en CNE hebben vandaag een stakingsaanzegging verstuurd. BeCA, de beroepsvereniging van Belgische lijnpiloten, steunt de actie van de Ryanair-bemanningsleden met thuisbasis in ons land.

De heersende ontevredenheid is het gevolg van het feit dat Ryanair voortdurend het Belgische arbeidsrecht omzeilt.

Hoewel de Ierse maatschappij in 2019 formeel heeft aanvaard om het arbeidsrecht in ons land toe te passen, grijpt Ryanair ieder middel aan om zijn verplichtingen te ontlopen. In de drie jaar die zijn verstreken heeft Ryanair nog altijd geen stabiele en competente hr-dienst opgezet. De "hr-verantwoordelijken" zijn pas afgestudeerde jongeren die nauwelijks zes maanden aan boord blijven vóór ze door nieuwelingen worden vervangen, wat nefast is voor de continuïteit van de sociale dialoog om de bestaande problemen op te lossen.

Deze onaanvaardbare situatie heeft negatieve gevolgen voor het boordpersoneel:

  • Loonstrookjes worden niet correct opgesteld, wat leidt tot verwarring en fouten bij betalingen.
  • Dagen tijdelijke werkloosheid wegens covid werden niet correct aan de RSZ gemeld, waardoor covid-werkloosheidsuitkeringen nog altijd niet zijn betaald.
  • Piloten met een medisch getuigschrift die volgens Ryanair "te vaak ziek" zijn, krijgen individuele waarschuwingsbrieven toegestuurd, gevolgd door tuchtprocedures. Het resultaat is een onaanvaardbare druk op de bemanning.
  • Jonge copiloten raken alleen in de cockpit met een zelfstandigenstatuut, waardoor ze zelf de juridische aansprakelijkheid dragen voor deze constructie die door de autoriteiten ter discussie wordt gesteld.
  • Tijdens de covidcrisis heeft de maatschappij haar piloten gedwongen om loon in te leveren, waarbij werd gedreigd met ontslagen, die niet noodzakelijk noch gemotiveerd waren, en heeft ze een systeem opgezet om de automatische loonindexering te omzeilen.

Als gevolg van dergelijke praktijken lopen de sociale spanningen in de onderneming steeds verder op. Ryanair is uitgegroeid tot de grootste Europese luchtvervoerder en zal in 2022 als een van de weinige winst maken. CEO O'Leary maakte onlangs bekend dat de winst voor 2022 wordt geraamd op 1 miljard euro. De looninleveringen die werden geëist opdat er geen ontslagen zouden vallen, zijn dus niet meer gerechtvaardigd.  Laten we bovendien niet vergeten dat België een uiterst winstgevende markt is voor Ryanair aangezien Charleroi de op twee na meest rendabele van de 86 Europese bases is.

De piloten van Ryanair eisen dat de rechten van de werknemers krachtens de Belgische wetgeving worden gerespecteerd en dat een echte sociale dialoog tot stand wordt gebracht. Om problemen en geschillen met zijn werknemers op te lossen heeft Ryanair tot nu toe alleen maar conflict aangewend. De piloten betreuren ten zeerste dat ze hun toevlucht moeten nemen tot staking als allerlaatste middel om gehoord te worden en bieden de passagiers bij voorbaat hun verontschuldigingen aan voor het veroorzaakte ongemak. Het is aan Ryanair om anders met het personeel om te gaan en zo een moderne en respectabele maatschappij te worden voor werknemers en passagiers.

Contactpersoon:

  • Cpt. Alain Vanalderweireldt (voorzitter BeCA): +32 476 93 24 10
  • Hans Elsen ACV Puls +30 474 88 11 72

Communicatiedienst ACV Puls | Sudermanstraat 5 | B-2000 Antwerpen | T +32 3 220 87 61 | www.acv-puls.be