Vlaanderen ambitieus over CO2-normen: reikt de eensgezindheid tot in Straatsburg?
Het wordt nagelbijten volgende week in Straatsburg. Dan stemt het Europees parlement over de verhoging van de CO2-emissienormen voor wagens, één van de belangrijkste ingrediënten om de transportsector emissievrij te krijgen. De verhoopte kers op de taart: een einddatum voor de verkoop van nieuwe fossiele wagens binnen de EU. Houden de Vlaamse europarlementariërs de klimaatambities scherp?
Het is van een zeldzame schoonheid: Vlaanderen en België staan op één ambitieuze lijn in een milieu- en klimaatdossier. Het liefst verdwijnen nieuwe wagens met verbrandingsmotor al in 2030 uit de Europese catalogi en ook voor 2025 mag het best wat strenger. Terecht, want de verhoging van de CO2-normen voor wagens vormt een belangrijke hulp bij het behalen van de nationale klimaatdoelstellingen. Bovendien besloot de Vlaamse regering vorig jaar om al vanaf 2029 geen nieuwe fossiele wagens meer toe te laten.
De vraag is of de Vlaamse Europarlementsleden ook in het Europees parlement die lijn aanhouden. Er staat veel op het spel en elke stem telt.
Hoe vroeger de autofabrikanten moeten overgaan op massaproductie van elektrische wagens, hoe sneller de aankoopprijs zal dalen.
Waarover wordt er gestemd?
De CO2-emissienormen leggen aan EU-fabrikanten een grens op die bepaalt waaraan de wagens die ze verkopen gemiddeld moeten voldoen. Door een verstrenging kunnen die CO2-emissienormen de verkoop van elektrische wagens een flinke boost geven. Om de nieuwe 2030-doelstelling te behalen en dus fit for 55 te zijn, wilt de Europese Commissie deze hefboom versterken. Kers op de taart is de uitfasering van nieuwe fossiele wagens in 2035. Ook een aanscherping van de emissienormen van 2030 behoort tot het voorstel. Maar in het huidige Commissievoorstel blijft een broodnodige ambitieverhoging echter achterwege, met het risico dat de elektrische boom stagneert.
Via de stemming volgende week neemt het Europees parlement een standpunt over het Commissievoorstel in. Of de uitfaseringsdatum van 2035 - het absolute minimum om de afslag naar een klimaatneutrale mobiliteit tegen 2050 niet te missen - overeind blijft, wordt het spannendste twistpunt. Maar ook een verhoging van de CO2-normen voor 2025 en 2030, een tussentijdse norm voor 2027 en het buitenhouden van een fuel crediting system (een achterpoortje dat werd ingefluisterd door de fossiele lobby) zouden belangrijke winsten zijn.
Gedaan met twijfelen
Een aanscherping van de CO2-normen is niet alleen cruciaal om onze klimaat- en luchtkwaliteitsdoelstellingen te halen, het is ook de sleutel om elektrisch rijden betaalbaar te maken. Hoe vroeger de autofabrikanten moeten overgaan op massaproductie van elektrische wagens, hoe sneller de aankoopprijs zal dalen. Daarnaast zal dit voor 581.000 nieuwe jobs zorgen en zal de winst van de autofabrikanten toenemen door een snelle elektrificatie. Volvo cars en Ford of Europe zijn alvast overtuigd, net zoals meer dan 50 Europese NGO’s.
Fingers crossed dus dat de afstand tussen Straatsburg en Brussel overbrugbaar is en dat de Vlaamse Europarlementsleden van CD&V, Open VLD, N-VA, Groen en Vooruit ook Europees de ambitie hoog houden.