Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 

Wat na de pandemie? Signalen en aanbevelingen na 2 jaar corona

Twee jaar coronacrisis weegt zwaar op de samenleving, op elke mens. Voor mensen die al in armoede leefden of kwetsbaar waren, heeft de crisis er extra zwaar op ingehakt. Van begin 2020 verzamelde het Netwerk tegen Armoede signalen en getuigenissen over de impact op het leven van mensen in armoede. Na twee jaar is de crisis helaas nog niet helemaal bezworen. Intussen komen daar de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne bovenop en worden de gevolgen op middellange en langere termijn duidelijk. De structurele problemen die de coronacrisis op scherp stelde verdienen ook structurele oplossingen en maatregelen.

Uit de eindejaarsbevraging 2021 bleek ook dat mensen in armoede zich het meeste zorgen maakten over hun huisvesting en energiefactuur. Die nemen de grootste hap uit hun budget. Een tweede cruciaal thema is beschikken over een leefbaar inkomen. De inkomenssituatie van heel wat mensen blijft zeer precair, zeker door de stijgende prijzen voor basisbehoeften en consumptiegoederen.

De signalenbundel beschrijft de situatie na twee jaar coronacrisis en bevat signalen en ervaringen van mensen in armoede uit de verenigingen, maar ook aanbevelingen rond zeven thema’s:

  1. Inkomen
  2. Sociaal isolement en vrije tijd
  3. Communicatie en toegankelijkheid
  4. Zorg en gezondheid
  5. Onderwijs
  6. Wonen
  7. Lokaal beleid

Herbekijk of herbeluister onderaan deze pagina getuigenissen van mensen in armoede uit onze verenigingen.

Lees artikels en interviews van mensen uit onze verenigingen of herbekijk ze.

Je vindt de volledige bundel met signalen en aanbevelingen na 2 jaar pandemie onderaan deze pagina.

De stem van mensen in armoede over 2 jaar corona gebundeld in zeven thema’s

1. Inkomen

"Ik denk dat we weer in armoede gaan belanden op deze manier, als het al niet zo ver is. We hebben geen sociaal tarief en dat maakt het juist moeilijker. Dat geeft me stress."

  • Laat de inkomensversterkende steunmaatregelen maximaal terechtkomen bij de financieel meest kwetsbare groepen. Ken de rechten automatisch toe, bijvoorbeeld via het Groeipakket. Kijk niet enkel naar inkomensverlies, maar ook naar hogere uitgaven.
  • Breid de doelgroep die recht heeft op een sociaal tarief voor elektriciteit en gas structureel uit, in plaats van dat te doen via een tijdelijke maatregel.
  • Verhoog ook het leefgeld onder schuldbemiddeling in geval van inflatie.

2. Sociaal isolement en vrije tijd

"Er werd vanuit gegaan dat iedereen een huis met een tuin heeft, en heel wat mogelijkheden. Voor ons was dat niet het geval, en voor heel wat gezinnen ook niet.“

3. Communicatie en toegankelijkheid

“Mijn jongste dochter is overleden in volle coronacrisis. Ik moest contact opnemen met het OCMW i.vi.m. de begrafeniskosten. Ik had verdriet en vond het erg dat ik nergens terechtkon met mijn verhaal. Je verhaal doen aan de telefoon, dat is niet evident."

4. Zorg en gezondheid

“Door hogere kosten tijdens coronacrisis, heb ik mijn bijdrage aan het ziekenfonds niet betaald. Nu word ik gestraft met een schorsing van twee jaar. Ik heb nu enkel nog recht op de basistussenkomst.”

 

5. Onderwijs

“Het heeft twee jaar geduurd voor mijn dochter naar het bijzonder onderwijs is kunnen overgaan. Door de coronacrisis en doordat ze thuis lessen moest volgen, is het duidelijk geworden dat ze beter naar het bijzonder onderwijs zou overstappen.’

6. Wonen

“Ik ben verhuisd tijdens de coronacrisis. Omdat alles duurder werd, heb ik een aantal zaken laten vallen om de verhuislift te kunnen betalen.”

7. Lokaal beleid

"Ik ga niet alleen naar de voedselbank om eten te halen maar ook voor sociaal contact om de eenzaamheid te doorbreken."

 
De structurele problemen die de coronacrisis op scherp stelde verdienen ook structurele oplossingen en maatregelen.

Wat na de pandemie? Signalen en aanbevelingen van mensen in armoede