Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Brussel, 19 september 2022

Opnieuw juridisch getouwtrek rond UBER op 21 september

Begin 2021 heeft de Belgische Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie (CAR *) aangegeven dat de arbeidsorganisatie van het UBER-platform onverenigbaar is met het zelfstandigenstatuut voor de chauffeurs (beslissing nr. 187). UBER heeft  de beslissing van de CAR aangevochten en de betrokken chauffeur, de Belgische staat en de RSZ gedagvaard. De Brusselse Arbeidsrechtbank zal zich op 21 september 2022 (9u30), dus bijna twee jaar later, over deze betwisting buigen. Het probleem met juridische procedures is dat ze door UBER ellenlang worden gerekt, systematisch worden betwist of omzeild wanneer ze ongunstig uitvallen. Ondertussen genieten de betrokken werknemers niet de sociale voordelen die hun werk hen zou moeten garanderen, noch de echte autonomie van een zelfstandige.

 

Al op 4 maart 2020 heeft het Franse Hof van Cassatie besloten om de relatie tussen UBER en zijn chauffeurs te herkwalificeren als een arbeidsovereenkomst. Kort na de Belgische beslissing, midden februari 2021, volgde ook het Hooggerechtshof in het Verenigd Koninkrijk, dat UBER dwong zijn chauffeurs als werknemers te herkwalificeren (workers). UBER heeft geprobeerd deze beslissing aan te vechten bij de High Court, maar trok aan het kortste eind (beslissing van 6 december 2021). 

UBER heeft ook de beslissing van de Belgische CAR aangevochten en de betrokken chauffeur, de Belgische staat en de RSZ gedagvaard. De Brusselse Arbeidsrechtbank zal zich op 21 september 2022 (9u30), dus bijna twee jaar later, over deze betwisting buigen.

De strategie van het platform is glashelder: alle mogelijke rechtsmiddelen uitputten, land per land, zelfs als dit leidt tot de paradoxale situatie dat UBER-chauffeurs tegenwoordig werknemers zijn in het Verenigd Koninkrijk, maar formeel nog steeds 'zelfstandig' in België.

Terwijl voor UBER alle juridische poorten sluiten, grijpt het platform toch ook nog de lopende besprekingen over de Europese ontwerprichtlijn aan om - via agressief lobbywerk - de tekst in zijn voordeel te laten wijzigen.  De ‘Uber Files’ hebben de corrupte lobby en de medeplichtigheid van bepaalde politici aan het licht gebracht, zowel op het niveau van de Europese Unie als op het niveau van de staten of zelfs op het niveau van het Brussels Gewest.

Het probleem met juridische procedures is dat ze door UBER ellenlang worden gerekt, systematisch worden betwist of omzeild wanneer ze ongunstig uitvallen. Ondertussen genieten de betrokken werknemers niet de sociale voordelen die hun werk hen zou moeten garanderen, noch de echte autonomie van een zelfstandige.

(*) De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie (CAR) maakt deel uit van de FOD Sociale Zekerheid en staat ter beschikking van werknemers die duidelijkheid willen over hun statuut of twijfelen of ze als schijnzelfstandige of schijnwerknemer aan de slag zijn. Op vraag onderzoekt de Commissie de arbeidsrelatie en vervolgens beslist ze of de vragende partij werknemer in loondienst of zelfstandige is. 

In de Commissie zetelen vertegenwoordigers van de FOD Sociale Zekerheid, de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ) en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). https://commissiearbeidsrelaties.belgium.be/nl

Meer informatie: