Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 Growfunding: 1 organisatie, 40.000 klimaathelden

Heb je een fantastisch idee om de wereld duurzamer te maken, maar mis je dat extra (financiële) duwtje in de rug? Lees dan vooral verder. Want met 460 geslaagde projecten weet Growfunding als geen ander hoe je dromen van burgers tot realiteit maakt. Charlotte Brandsma vertelt over haar ervaring als directeur, hun succesformule én de 40.000 klimaathelden achter al deze initiatieven. “Het is onvoorstelbaar wat een kleine crowdfundingcampagne allemaal mogelijk kan maken.” 

Begeleiding op maat

Wat onderscheidt Growfunding precies van een doorsnee crowdfundingplatform?

Charlotte Brandsma: Eerst en vooral is geld ophalen niet ons enige doel, maar vooral een middel om onze doelstelling te bereiken: burgers ondersteunen met een ambitieus idee voor hun buurt of stad. We helpen initiatiefnemers om hun idee te ontwikkelen, daarvoor geld op te halen én nieuwe netwerken uit te bouwen rond hun project. Participatie en een begeleidingstraject op maat staan daarin centraal.

We merken dat die begeleiding meestal ook de hoofdreden is waarom mensen bij ons aankloppen. Want een crowdfundingcampagne opzetten is niet simpel: Hoe begin je er aan? Welke strategie heb je nodig en hoe zorg je voor een aantrekkelijke communicatie die mensen overtuigt om je te steunen? De helft van ons team bestaat uit coaches die de initiatiefnemers van het begin tot het einde begeleiden. En dat werk loont, want 84 procent van onze campagnes slagen! 

Hoe doen jullie dat precies, bouwen aan een netwerk rond elk project?

Charlotte: Concreet krijgt elke persoon die een project financieel steunt een beloning of tegenprestatie, die mee bijdraagt tot de realisatie van dat specifieke initiatief. Neem nu het project Vitale Rassen dat ernaar streeft om zaden opnieuw in boerenhanden te krijgen. Ze bieden mensen in ruil voor hun financiële steun een workshop aan die over dat onderwerp gaat, een pakket zaden of een feestelijk diner die hen de meerwaarde van die zelf geteelde zaden laat proeven. Op die manier krijg je niet enkel financiële steun, maar betrek je de steungever ook bij je project. Je bouwt zo aan een persoonlijke band en vergroot de kans dat die in de toekomst opnieuw naar je terug zal komen. 

40.000 klimaathelden

Op tien jaar tijd realiseerden jullie met de steun van 40.000 gulle schenkers 460 projecten. Dat zijn er heel wat. Welk project blijft je het meeste bij?

Charlotte: Dat is Sew for Life, een circulair naaiatelier voor vrouwen zonder papieren én ook het eerste project dat ik zelf heb gecoacht. Dit initiatief van een professioneel naaister geeft vrouwen, die door hun status niet aan werk geraken, via een opleidingstraject de kans om zich te integreren en heel wat vaardigheden op te doen. Door het naaiwerk op een circulaire manier te organiseren - met herbruikbare materialen en oude stoffen van ontwerpers- krijgt dit project nog een extra dimensie. 

Dit voorbeeld geeft mooi aan wat voor soort initiatieven er bij ons terechtkomen: ambitieus, innovatief, duurzaam én sociaal. Tegelijk blijft het me bij omdat het toont dat mensen met passie en dromen veel mogelijk kunnen maken. Het was geen gemakkelijke campagne, maar ze is geslaagd en vandaag bestaat het atelier nog steeds, aan het noordstation in Brussel. Ik kom er zelf nog af en toe langs en ben er super trots op. Je ziet dat dit project een inspiratiebron is voor anderen en een grote impact heeft op mensen hun leven. Eigenlijk is het onvoorstelbaar wat je met zo'n kleine crowdfundingcampagne allemaal mogelijk kan maken. 

Hoe ervaar jij jouw impact als directeur van Growfunding? Op welke realisaties ben je fier?

Charlotte: Op tien jaar tijd zijn we erin geslaagd om met de steun van 40.000 mensen 5 miljoen euro te verzamelen voor 460 impactvolle projecten in heel België. Initiatieven die bovendien gezorgd hebben voor 75.000 deelnemers aan die projecten. En daar ben ik ongelofelijk fier op. Het toont de impact die we hebben op de maatschappij. Ook zien we hoe het succes van projecten smaakt naar meer, zowel bij de initiatiefnemers als bij de deelnemers. 

Kijk maar naar Cultureghem bijvoorbeeld, dat dankzij het project Kookmet sinds 2013 met een mobiele keuken gezonde maaltijden kookt van voedseloverschotten. Idee: samen (leren) koken en het daarna opeten met mensen uit de buurt. Het succes ervan leidde tot een tweede project Collectmet, dat voedseloverschotten met een fiets- en verdeeldienst tot bij mensen brengt die het nodig hebben. Gaandeweg werd deze werking, mede dankzij Growfunding, verder uitgebouwd. Maar ook zien we hoe het succes van deze projecten andere mensen uit de buurt inspireert, en hen vertrouwen geeft om zelf een droom bij ons te realiseren. 

Signaalfunctie

Heel wat initiatieven ontstaan vanuit de onderbuik en zijn duidelijk erg krachtig en impactvol, maar misschien ook wel een symptoom van iets dat ontbreekt in onze samenleving. Ervaren jullie dat ook zo?

Charlotte: Dankzij alle initiatieven die we ondersteunen, krijgen we een mooi zicht op wat er leeft bij mensen: wat ze belangrijk vinden en graag anders zouden zien in hun buurt. We zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om welbepaalde zaken of thema’s die stelselmatig terugkeren, en politiek relevant zijn, te signaleren. Zo merken we bij jongeren bijvoorbeeld een sterke nood aan toegankelijke plekken om hun creativiteiten te uiten. En dat terwijl er zoveel leegstaande panden zijn. Ook leverde een projectoproep met jullie opvallend veel initiatieven rond voedselbossen op. 

Dat betekent iets en daar willen we mee aan de slag. Enerzijds door ministers of politiekers hierover persoonlijk aan te spreken en druk te zetten. Anderzijds door met een eigen project in te spelen op welbepaalde lacunes. Zo dienden we onlangs met verschillende partners een subsidiedossier in voor een project waarmee we gratis, laagdrempelige ruimten ter beschikking willen stellen aan jonge  artiesten (vaak met een minder geprivilegieerde achtergrond) en collectieven. Zo’n plekken waar mensen eigen projecten kunnen ontwikkelen, bestaan vandaag nog niet. We koppelen zo leegstand aan het stimuleren van sociaal ondernemerschap, op een zeer toegankelijke manier.  In die zin zijn we eigenlijk ook een schakel tussen burgerinitiatieven en mogelijke (structurele) oplossingen. 

De afgelopen jaren gingen jullie al verschillende samenwerkingen aan, onder meer met ons, maar ook met andere organisaties, lokale platformen en overheden. Waarom zijn die partnerschappen zo belangrijk voor jullie?

Charlotte: We zijn ervan overtuigd dat we via samenwerking meer impact hebben. We kunnen meer mensen bereiken met ons aanbod én we zien ook dat de projecten kwalitatiever zijn. Onze expertise op vlak van coaching en communicatie, is samen met onze partners hun netwerk en inhoudelijke expertise, een goede match. De partners op zich kunnen sterk verschillen, maar onze doelstelling moet wel dezelfde zijn: een positieve en duurzame impact realiseren. 

We zijn gestart als Brussel platform, maar zijn ondertussen ook actief in Vlaanderen en Wallonië. En het is momenteel zoeken naar hoe we het toenemend aantal projecten in de toekomst op een even kwalitatieve manier kunnen blijven managen. Als oplossing hiervoor kijken we ook naar onze partners. Zouden we onze coaching methode kunnen integreren zodat ook zij de projecten op termijn mee kunnen begeleiden? 

Een duurzaam financieringsmodel

Hebben jullie nog andere ambities voor de toekomst?

Charlotte: We werken momenteel aan een offline dimensie van ons online platform. Een fysieke plek die we ter beschikking stellen van de buurt en gelanceerde projecten mee versterken. Bijvoorbeeld om fondsenwervingscampagnes op te zetten en workshops te organiseren. Maar ook als werkplek voor initiatiefnemers om hun campagne uit te werken, om eigen vormingen en feestjes te geven. 

Ook bekijken we hoe we een crowdfundingmethodiek kunnen ontwikkelen voor financiering op de lange termijn. Nu steunen we initiatiefnemers bij de opstart van een project, maar we merken dat er ook mensen zijn die een duurzame financiering nodig hebben om hun werking te ondersteunen. We zoeken dus naar een model waarbij steungevers in plaats van een eenmalige bijdrage ook elke maand een specifiek bedrag kunnen geven. Eigenlijk een soort van lidmaatschap met een maandelijkse financiering, maar dan participatiever. 

Dat zijn alvast veel boeiende uitdagingen. Veel succes! :) 

Lisa Schouppe

Communicatie