Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Federale begroting: de werknemers betalen alweer de rekening

Kameraad,

Opgelet: dit is een lange nieuwsbrief maar als je wil weten hoe deze regering ons doet opdraaien voor de begroting en waarom we op 9 november staken, lees dan zeker tot het einde!

Bij het begrotingsconclaaf (waarbij de federale regering haar begroting voorstelt) probeert elke coalitiepartij uiteraard een pluim op haar hoed te steken. De vakbond, de tegenmacht, bekijkt de begroting dan weer door de bril van sociale vooruitgang en het welzijn van de werknemers en uitkeringsgerechtigden. Er zitten enkele positieve elementen in maar het beeld is toch minder rooskleurig dan de coalitiepartijen ons willen doen geloven.

Laten we het begrotingsconclaaf eens bekijken vanuit de context van de energiecrisis die we kennen:

  • De regering nam al tijdelijke maatregelen om de stijgende energierekening voor een deel te compenseren. Deze werden uitgebreid. De btw op energie blijft definitief op 6%. Dit is een eis waar we al een jaar actie voor voeren! En een jaar geleden zou deze maatregel ook voldoende geweest zijn. Helaas blijven de prijzen stijgen en is ook deze maatregel niet meer dan een pleister op de zere wonde;
  • Elk huishouden zou € 200 energiesteun krijgen voor de maanden november en december. Deze maatregel is verlengd tot maart 2023. In totaal gaat het dus om € 1000. Een goede maatregel maar ook dit is ruim onvoldoende om de astronomische prijzen te compenseren;
  • Het ergste werd vermeden: onder syndicale druk durfde de regering niet aan de automatische indexering te morrelen. Helaas betalen de werknemers hier een hoge prijs voor.

Het is dankzij de strijd van het ABVV, dankzij jullie aanwezigheid in de straten dat we in de begroting ook enkele positieve elementen terugvinden. Zo zien we nog maar eens dat sociale vooruitgang nooit zomaar uit de lucht komt vallen. Actie loont!

Wat vinden we niet terug in de begroting?

  • Geen blokkering van de energieprijzen. Dit is nochtans de enige duurzame oplossing om de facturen te doen dalen. Zo’n maatregel zouden we ook kunnen toepassen op andere essentiële goederen;
  • Geen langetermijnvisie wat ons energiebeleid betreft. We moeten overwegen om minder van het buitenland af te hangen en de energiebedrijven door de openbare sector te laten beheren. Door deze in publieke handen te brengen, zetten we de aandeelhouders buitenspel. Energie is te belangrijk om over te laten aan de grillen van de markt.

Welk cadeaus kregen de werkgevers?

  • De werkgevers hadden al recht op een zeer toegankelijke regeling voor tijdelijke werkloosheid (uitkering aan 70% + toeslag betaald door de gemeenschap). In de praktijk word jij werkloos en verlies je een deel van je loon, terwijl je bedrijf zich kan schrap zetten voor de crisis en die kan doorkomen zonder dat jij te veel kost…
  • Ze hadden al recht op uitstel van betaling werkgeversbijdragen. Ze krijgen nu een extra vrijstelling voor de eerste twee kwartalen van 2023. Deze maatregel geldt voor alle bedrijven, ook wanneer ze winst maken. Dit komt neer op een korting van 7% en kost de gemeenschap ongeveer € 1 miljard. Dit zou het behoud van de index moeten compenseren om het concurrentievermogen te garanderen. Kortom: we kregen het behoud van de indexering maar betalen met korting op de sociale-zekerheidsbijdragen voor de bedrijven. We mogen niet vergeten dat de sociale zekerheid van ons is, het is een deel van ons brutoloon. De toegestane korting voor de bedrijven wordt dus door ons betaald. Wij staan dus een deel van ons loon af om onze eigen indexering te betalen…

De begroting moet eigenlijk in evenwicht zijn

Dat betekent dat geld dat uitgegeven wordt, ergens anders moet gehaald worden. Dus ofwel moet er ergens bespaard worden, ofwel moeten er nieuwe inkomsten gevonden worden. Vergeten we niet dat Europa ons met dwingende hand oplegt om onze overheidsschuld af te bouwen.

De regering spreekt over nieuwe inkomsten: een eerste belasting op overwinsten (ook een syndicale eis), een solidariteitsbijdrage van de banken, meer accijnzen op tabak en vapes, het afschaffen van de notionele intrestaftrek… allemaal goede maatregelen maar niet genoeg om de begroting in evenwicht te brengen.

Er komen dus ook besparingen aan.

De groeinorm voor de gezondheidszorg wordt met 0,5% verlaagd, tijdskrediet en ouderschapsverlof worden beperkt (moeilijkere toegang en afschaffing toeslagen) en SWT wordt duurder. Dit zijn allemaal zaken die normaal gesproken onder het sociaal overleg vallen. De regering gebruikt het begrotingsconclaaf om zich te bemoeien met zaken waar zij in theorie niets mee te maken heeft. Dit is niet onschuldig! Ze respecteert het sociaal overleg niet. Eigenlijk zegt deze regering dat de werknemers en sociale-uitkeringsgerechtigden hun rechten moeten opgeven om de begroting op evenwicht te krijgen.

Tijdens de pandemie gingen we de gezondheidszorg nog versterken. Aan de vooravond van de 8ste golf gaan we erop besparen. Er is ook een personeelstekort omdat de sector niet voldoende mensen aantrekt. Wat doet deze regering? Ze voert flexi-jobs in voor de zorg en andere sectoren. Ze breidt studentenwerk uit. Zij mogen nu 600 uur per jaar werken. Dat is 1/3de van een job in de handel. Zie je drie studenten werken in een winkel? Dan is dat één voltijdse werknemer minder. Studenten moeten vooral studeren en eventueel een zakcentje verdienen in hun vrije tijd. De evolutie naar parttime werkende studenten is een trieste zaak. Waarom moeten zij zoveel werken? Omdat hun ouders de rekeningen niet meer betaald krijgen.

Anders gezegd, de krapte op de arbeidsmarkt wordt aangepakt met een hele reeks substatuten die zogezegd geld zullen opbrengen voor de overheidsfinanciën terwijl de RSZ- en belastingstelsels hiervan net veel voordeliger zijn voor de werkgevers.

Welke werkgever zal een deeltijdse medewerker meer uren geven als hij ook gewoon een goedkope flexi-jobber kan inzetten? De regering wil de tewerkstellingsgraad zogezegd opkrikken maar vernietigt jobs. Lees hier waarom flexi-jobs een slecht idee zijn.

Het standpunt van de BBTK over flexi-jobs is duidelijk: we willen ze al jaren niet voor de handelssector, we willen ze ook niet voor de zorg of welke andere sector ook.

Wij vragen degelijke jobs met opgeleid personeel en vaste contracten. Voltijdse jobs met een loon waarvan je kan leven en mee de sociale zekerheid en de openbare diensten financiert. Dat is beter voor de werknemers maar ook voor de overheidsfinanciën. Wij willen dat de onzekere contracten in de sectoren en bedrijven duidelijk en beperkend omkaderd worden.

En de aangekondigde fiscale hervorming?

Deze is uitgesteld. We gaan niet meteen een betere progressiviteit van de belastingen, extra belastingschijven voor de hoogste inkomens of een globalisering van de belastbare inkomens krijgen. De bazen zijn hun wapens al klaar aan het maken om de arbeidskosten nog meer te drukken.

Belastingen zijn belangrijk omdat ze onze openbare diensten financieren. Een solidaire en egalitaire maatschappij heeft sterke openbare diensten nodig. Openbare diensten zijn een vorm van koopkracht en zorgen voor minder ongelijkheid. Ook hier zullen we onze tanden moeten laten zien als de belastinghervorming een rechtse inslag krijgt!

De pensioenhervorming dan?

Deze lijkt vergeten te zijn. De positieve aspecten werden in juli al uitgeveegd door een akkoord in de kern.

Mogen we de Vivaldi-regering vrouwonvriendelijk noemen? Wij denken van wel:

  • Wanneer je het aantal substatuten die concurreren met deeltijdse werknemers vermenigvuldigt, is dat vrouwonvriendelijk. We weten dat de meeste deeltijdse werknemers vrouwen zijn. Hen opsluiten in dit statuut betekent een verarming tijdens de loopbaan maar ook voor het pensioen. Het beperken van de gelijkgestelde periodes is ook vooral voor vrouwen slecht nieuws;
  • Door tijdskrediet en ouderschapsverlof te beperken raak je vooral vrouwen. Genderrollen spelen nog steeds een grote rol in onze maatschappij en het zijn vooral vrouwen die tijdskrediet en ouderschapsverlof opnemen. Hier zijn verschillende redenen voor, maar het feit dat vrouwen doorgaans nog steeds minder verdienen dan mannen speelt zeker een rol. Deze regering stuurt vrouwen terug naar de haard;
  • De pensioenhervorming sluit een reeks vrouwen uit van het minimumpensioen doordat er 20 jaar effectieve prestaties gevraagd worden. Het heeft geen zin om het minimumpensioen te verhogen als je daarna de toegang bemoeilijkt.

Om deze en nog veel meer redenen durven wij te zeggen dat deze regering vrouwonvriendelijk is!

Waarom staken we op 9/11?

  • We eisen een echte belasting op de overwinsten;
  • We willen een blokkering van de energieprijzen zodat deze weer op een normaal niveau komen. Hetzelfde geldt voor basisproducten;
  • We willen een genationaliseerde energiemarkt zodat deze in publieke handen komt;
  • Wij willen een sterke sociale zekerheid die kwalitatieve gezondheidszorgen mogelijk maakt. Een goede financiering is essentieel. De werknemers en uitkeringsgerechtigden moeten niet opdraaien voor de cadeaus aan de bedrijven. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, niet omgekeerd!
  • We zijn niet uit de gevarenzone. De werkgevers gaan onvermoeid verder met hun aanvallen op de automatische indexering. Wij eisen het behoud van de index en willen geen nieuwe RSZ-kortingen of belastingverlagingen;
  • Wij willen een betere progressiviteit van het belastingstelsel. Dit is één van de noodzakelijke manieren om de koopkracht te herstellen. Een vermogensbelasting dringt zich op.
  • We hebben recht op een welvaartsenveloppe die los staat van het Interprofessioneel Akkoord (IPA);
  • We eisen vrije interprofessionele onderhandelingen, ook over loon.

Om al deze redenen zullen wij op 9/11 het werk neerleggen. En jij? Staak jij mee voor onze koopkracht en een meer solidaire maatschappij?

Wil je staken maar weet je niet hoe dat moet? Neem een kijkje op deze pagina of contacteer je lokale BBTK-afdeling.

Kameraadschappelijk,


Myriam Delmée, Voorzitter BBTK


Jan-Piet Bauwens, Ondervoorzitter BBTK