Persbericht BTB
Functieclassificatie in de transportsector:
een eerste goede stap, maar BTB-ABVV wil meer!
Morgen, 20 oktober, wordt de cao functieclassificatie voor het rijdend personeel getekend in het Paritair comité Transport en Logistiek. Na een periode van meer dan 10 jaar wordt de nieuwe functieclassificatie eindelijk aan sectorale minimumlonen gekoppeld vanaf 1 januari 2023. Het is een eerste stap om de lonen van de deze chauffeurs op te trekken en dichter bij de minimumlonen van chauffeurs in andere sectoren zoals bouw, metaal en chemische nijverheid te brengen. Een eerste stap om het groeiend chauffeurstekort in de sector terug te dringen. Maar er is nog veel meer nodig!
Groeiend chauffeurstekort!
Frank Moreels, voorzitter BTB: “Werkgevers klagen al jaren dat ze geen chauffeurs vinden. De gemiddelde leeftijd van de Belgische chauffeur stijgt jaar na jaar. Ondanks verschillende imagocampagnes, vorming en opleiding, samenwerkingen met scholen en diensten arbeidsbemiddeling de afgelopen jaren is het chauffeurstekort alleen maar toegenomen.”
De aantrekkelijkheid van een job wordt grotendeels bepaald door het loon dat je ervoor betaald krijgt. Anders beweren, zoals de werkgeversfederaties voortdurend doen, is jezelf een rad voor ogen draaien. Hoe verklaar je anders dat andere sectoren waar er veel hogere lonen betaald worden niet kampen met een chauffeurstekort? Andere sectoren hebben ook een automatische indexatie, andere sectoren hebben ook dezelfde loonkost. De enige manier om chauffeurs aan te trekken in de transportsector is het verschil tussen de lonen kleiner te maken.
Gemiste kans!
Deze koppeling was het ideale moment om de loonkloof met andere sectoren dicht te rijden, maar de werkgevers stonden opnieuw op de rem. Sterker nog, sommigen vallen nu al de kleine loonsverhoging aan die is afgesproken gevoed door hun (traditionele) klaagzang op de index. Een indexverhoging die maar één keer per jaar, in januari, wordt doorgevoerd in de sector. Chauffeurs hebben in dit moeilijke jaar dus al lang moeten wachten op deze broodnodige aanpassing van hun loon aan de levensduurte. Zij schieten al 10 maanden de verhoogde kosten voor.
Verhoog de prijzen voor transport!
Frank Moreels: “Dat de sector stijgende kosten kent ontkennen we uiteraard niet. Maar de werkgevers mikken hun pijlen in de foute richting. Niet de hoge loonkost of de index zijn een probleem, wel de té lage tarieven en prijzen die er voor transport betaald worden.” Jarenlang heeft men de neerwaartse spiraal opgevangen met het opzetten van allerlei constructies om de sociale dumping te organiseren. Maar ook die manier van werken is niet de oplossing, dat laat het tekort van een half miljoen chauffeurs in Europa duidelijk zien. Daarom moeten de prijzen voor transport sterk omhoog.
Safe Rates nu!
De neerwaartse spiraal in de sector wordt in essentie gestuurd door de aanbestedingspraktijken en onredelijke eisen van grote economische spelers die zo goedkoop en flexibel mogelijk hun producten willen laten vervoeren. Deze race-to-the-bottom zorgt ervoor dat correcte transportbedrijven uit de boot vallen en zij die frauderen beloond worden. Tom Peeters, adjunct v/d federaal secretaris wegvervoer en logistiek: “BTB pleit om een “safe rates”-systeem in te voeren. Aan kwalitatief, correct en legaal transport hangt nu eenmaal een minimumprijs die moet worden vastgelegd. Dat is wat safe rates doet.” Bovendien geeft het ook de inspectiediensten een hulpmiddel om bedrijven die opereren aan een ongeoorloofde lage prijs, en dus de regels niet respecteren, er tussenuit kunnen halen.
Meer info:
Tom Peeters, Adjunct van de Federaal Secretaris
BTB-ABVV Transport & Logistiek
0494/44 50 56
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.