Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

 

ACOD TBM staakt op 10 maart bij De Lijn voor meer investeringen en tegen het absurde concept ‘basisbereikbaarheid’

Tijdens de actie- en sensibiliseringsweek van 6 tot 10 maart 2023 in de openbare sector benadrukken de vakbonden het belang van sterke openbare diensten. Investeringen zijn noodzakelijk en aantrekkelijkere loon- en arbeidsvoorwaarden zijn hoognodig. De ACOD zet deze eisen extra kracht bij met een staking in de openbare sector op vrijdag 10 maart 2023. Wat betreft het bus-, tram- en metrovervoer roept ACOD TBM de regering op om openbaar vervoer niet ‘af’ maar ‘op’ te bouwen. Er zijn verschillende dossiers die ons ernstig zorgen baren.

Zo houdt de Vlaamse regering zich halsstarrig vast aan de budgetneutraliteit van basisbereikbaarheid. Dit is een absurd idee. De bestedingspakketten die noodzakelijk zijn om van De Lijn een goed functionerend openbaarvervoersbedrijf te maken, blijven immers uit.

Het is voor ACOD TBM onmiskenbaar dat de steden en gemeenten méér openbaar vervoer nodig hebben, om zo de modelshift te maken naar duurzame mobiliteit, om steden leefbaar te houden en de uitstootnormen te halen. Een forse verhoging van de budgetten is broodnodig. Het omzetten van belastinggeld naar winsten van enkelen – wat een gevolg zou zijn van de basisbereikbaarheid met private partners - is niet wat wij hierbij in gedachten hebben.

De concretisering van basisbereikbaarheid op z’n minst verontrustend te noemen. De impact van de realisatie van de eerste fase van het decreet basisbereikbaarheid wordt stilaan voelbaar op de werkvloer en voor de reiziger. Haltes worden geschrapt en reiswegen worden aangepast. Dat wij door de invoering van basisbereikbaarheid ons sociaal gelaat naar de reizigers verliezen, vindt ACOD TBM een slechte zaak.

De doelstelling van het decreet basisbereikbaarheid is de verhoging van de stiptheid en klanttevredenheid. Echter, door veelvuldig uitstel vanuit het kabinet en de keuze voor een gefaseerde aanpak, verliest deze consensus aan draagvlak. Bij elke ontevredenheid of bijstelling worden alle pijlen gericht op De Lijn, ongeacht of deze aan die laatste toe te schrijven is.

De privatisering van het ‘vervoer op maat’, aan ander element van het concept basisbereikbaar’, vindt ACOD TBM een verkeerde beslissing. De vermarkting van deze vervoersvorm heeft bovendien grote gevolgen voor de loon- en arbeidsvoorwaarden van de betrokken chauffeurs. Indien zij in de toekomst onder het taxidecreet vallen, zal een beginnende chauffeur 3,6 euro bruto per uur minder (!) verdienen dan onder de huidige voorwaarden binnen De Lijn. ACOD TBM past voor een systeem waarin de efficiëntie enkel wordt berekend ten koste van het personeel. Wij zijn ervan overtuigd dat deze vorm van privatisering precaire arbeid zal stimuleren en een grote impact zal hebben op de continuïteit van de dienstverlening. ACOD TBM wil dit een halt toeroepen.

Perscontact: Stan Reusen, algemeen secretaris ACOD TBM - 0499 19 31 95

Stan Reusen is op 10 maart 2023 aanwezig vanaf 11u op de syndicale actie op het Operaplein in Antwerpen

met vriendelijke groeten

chris camps

acod | stafmedewerker communicatie

t +32 2 508 58 36 | m +32 476 903 908