Uit een analyse van klachten van leden-uitzendkrachten die binnenkomen via ACV-eerstelijnsdiensten, blijkt dat de rechten van uitzendkrachten niet altijd nageleefd worden.
D'ici fin 2019, la Belgique doit soumettre à l'Union européenne la version finale de son Plan National Intégré Énergie Climat 2021-2030. Le Plan National Énergie Climat (ci-après PNEC) constitue le nouveau cadre dans lequel les États membres de l'UE doivent planifier,...
Van 4 juni tot 15 juli krijgen Belgische burgers de mogelijkheid om deel te nemen aan de publieksbevraging over het ontwerp van het Nationaal Energie- en Klimaatplan (NEKP).
La gestion de l’hôpital est similaire à celle d’une industrie où le profit est de rigueur. Il nous est demandé de toujours faire plus avec moins.
Tremblement de terre, en 1988, le Vlaams Blok gagne les élections communales à Anvers. Près d’un électeur sur cinq a voté pour un programme ouvertement raciste et anti-immigration, un tournant pour ce parti créé 10 ans plus tôt sur base de nationalisme ethnique.
Les coursiers Deliveroo font face quotidiennement à des conditions de travail extrêmement pénibles pour des salaires de plus en plus précaires. "Flexibilité", voilà le mot magique invoqué par ceux qui défendent cette forme d’exploitation moderne.
Dans une lettre adressée mardi à la haute représentante de l’Union européenne pour les affaires étrangères Federica Mogherini et au Commissaire européen à la recherche Carlos Moedas...
De plannen van de EU-lidstaten om hun vervuiling afkomstig uit transport terug te dringen, zijn onvoldoende om hun klimaatdoelstellingen voor 2030 te halen. Alleen Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje scoren meer dan 50%. Dat toont een nieuwe studie van Transport & Environment aan. In de ranglijst die de Europese ngo opstelde, staat België op een beschamende 19de plaats (van de 28). Transport is de grootste bron van CO2-uitstoot in Vlaanderen, België en Europa. Als we onze klimaatdoelstellingen willen halen, zijn emissiereducties in deze sector cruciaal.
Emissievrij vervoer
Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu: “Dit kan echt niet. We scoren slechter dan landen als Polen, Tsjechië en Roemenië, die een stuk armer zijn en waarvoor klimaatbeleid een relatief nieuw gegeven is. En dat terwijl duidelijk is wat er moet gebeuren om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen: vanaf 2030 geen nieuwe wagens met verbrandingsmotor op de baan sturen.”
In het Vlaamse klimaatplan staat dat er tegen 2030 enkel nog schone nieuwe wagens verkocht mogen worden, waarvan maar de helft emissievrij hoeft te zijn. Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu: “Volgens de Vlaamse beleidsmakers zijn ook hybride auto’s en auto’s op biobrandstoffen ‘schoon’. Dat klopt niet, ook die hebben een sterk negatieve klimaatimpact. Nederland, Ierland en Denemarken tonen hoe het wel kan: zij willen de verkoop van wagens met een fossiele verbrandingsmotor vanaf 2030 een halt toeroepen en de verkoop van nieuwe plug-inhybrides na 2035.”
Slimme kilometerheffing
Volgens het plan moet een slimme kilometerheffing voor 30% van de emissiereducties in transport zorgen, maar die maatregel kwam voor de verkiezingen opnieuw onder vuur. Ook zegt het plan nergens hoe we alternatieven zoals trein en fiets concreet gaan verbeteren.
Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu: “Dat betekent dat we zelfs niet zeker kunnen zijn dat dit magere plan gerealiseerd zal worden. De slimme kilometerheffing moet tijdens de regeringsonderhandelingen opnieuw op tafel komen, en de overheid moet het mogelijk maken voor de Vlaming om te kiezen voor duurzaam transport, door investeringen in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. Het plan stelt dat er vanaf 2025 enkel nog emissievrije bussen in de stadscentra mogen rijden, dat is wel al een goede stap om de luchtkwaliteit te verbeteren. Nu de rest van de bussen, de auto’s en het vrachtvervoer nog."
Biobrandstoffen
Op federaal niveau rekent het klimaatplan te veel op biobrandstoffen. Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu: “Ondertussen weten we dat biobrandstoffen, en biodiesel in het bijzonder, erg schadelijk zijn voor het milieu. Studies voor de Europese Commissie tonen dat biodiesel gemiddeld 80% slechter (!) is voor het klimaat dan gewone diesel.”
Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu vat samen: “Dit rapport toont aan dat het Belgische Energie- en Klimaatplan niet voldoende is om doeltreffend de transportemissies in ons land te reduceren. Nochtans zou dit naast klimaat ook de luchtkwaliteit ten goede komen. Daarnaast zetten de beleidsmakers te sterk in op schadelijke maatregelen zoals biobrandstoffen en CNG, en te weinig op de echte oplossingen zoals fietsinfrastructuur en een kwalitatief openbaar vervoer. Ook op vlak van innovatie scoort België zwaar ondermaats. Het goede nieuws: ons land heeft nog tot december om een betere, geüpdate versie van het Klimaatplan op te stellen. Voor inspiratie kunnen we kijken naar Nederland, dat bovenaan de ranglijst prijkt.”
Meer info
De volledige ranglijst van T&E
Infografiek: Maatregelen voor transport in het Nationaal Klimaatplan van België
Over Bond Beter Leefmilieu
Bond Beter Leefmilieu is een netwerkorganisatie die Vlaamse verenigingen, burgers, overheden en ondernemingen met hetzelfde doel samenbrengt: de switch maken naar een duurzame, hernieuwbare samenleving op vlak van energie, mobiliteit, circulaire economie, voeding en ruimtelijke ordening.
L’impact climatique du transport aérien et l’absence de mesures publiques permettant d’y remédier s’invitent de plus en plus à l’agenda médiatique. Parallèlement, et c’est peut-être lié, plusieurs initiatives citoyennes voient le jour pour dénoncer cet état de fait et/ou proposer des solutions.
Après un rapide état des lieux de la gouvernance climatique en Belgique qui en pointait différentes faiblesses, voici différentes pistes permettant de renforcer le cadre de cette gouvernance afin d’assurer le pilotage de la transition vers une économie zéro carbone à l’horizon 2050.