In een tijdsevolutie van 15 jaar wordt het % UVW (Uitkeringsgerechtigde Volledig Werklozen) berekend voor de 15-24 jarigen, de 25-64 jarigen en het totaal, de 15-64 jarigen. Daarmee worden volgende evoluties duidelijk:
- 1. De hoogte van de werkloosheid in 2000, de piek van 2003 en de daling tot 2008.
- 2. Na de stijging in 2009 de forse(re) daling tot nu toe
In feite wordt, tot op het niveau van de gemeente, de impact van de generatiewisseling zichtbaar die een alsmaar kleiner overschot van jongeren in de arbeidsmarkt pompt, ook al is er nog een overschot tot 2008. Na 2009 gaat deze evolutie verder, dwz een alsmaar kleinere instroom van jongeren die de alsmaar verhogende uitstroom uit de arbeidsmarkt niet kan compenseren zodat de werkloosheid van de jongeren drastisch vermindert.
Deze evoluties en dynamieken hebben trouwens in wezen niets te maken met de toestand van de economie (behoudens de bankenkrisis gedurende drie jaren) of met het gevoerde beleid. Beleid heeft wel impact om mensen van sociale naar bestaanszekerheid te stoten, met een zeer lage financiële opbrengst voor de overheid, inperking van de koopkracht en afbraak van de sociale systemen.
Het doorschuiven van jongeren naar het leefloon is op een dubbele wijze contraproductief. Het houdt jongeren verder af van de alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt en het duwt een groep jongeren buiten de zekerheidssystemen zodat de overgang naar armoede, criminaliteit en zeg ook maar radicalisering gemakkelijker wordt.
Wie durft dit decadente beleid, dat begonnen is in de vorige regering, terug te schroeven en langs de sociale- en bestaanszekerheidssystemen, de weg naar de economische beroepsactiviteit van jongeren open te maken, en dit zonder onderscheid van afkomst en religie.
In welke mate is het Leefloon een opvang voor de verminderde werkloosheid als gevolg van bv de restrictieve bepalingen over de werklozen in 'wachttijd' na hun studies. Dat kan tot op het gemeentelijke niveau nagegaan worden voor de periode 2013 tot 2015. Door een samentelling van het % UVW en Volledig Leefloon wordt deze mogelijke doorschuiving zichtbaar in elke gemeente, provincie en gewest.
Lees BuG 317 on-line
Jan Hertogen (socioloog) - maart 2016
www.npdata.be