Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Eén van onze lezers schreef een brief aan Minister Reynders van Buitenlandse Zaken om haar bezorgdheid en boosheid te uiten over de situatie in Gaza en om te vragen om sancties t.a.v. Israël te treffen. Zij kreeg voorwaar een antwoord. Wij publiceren deze briefwisseling integraal.

Gent, 5 augustus 2014

Geachte heer minister,

We schrijven u om onze bezorgheid en boosheid uit te drukken over de situatie in Gaza waar de voorbije weken opnieuw te veel Palestijnse slachtoffer vielen. Sinds de start van operatie “Protective Edge” kwamen al meer dan 1800 Palestijnen om het leven, waaronder honderden kinderen en vrouwen. Ook werden er al meer dan duizenden woningen vernield en/of zwaar beschadigd waardoor 200000 Palestijnse burgers geen onderkomen hebben en op de vlucht zijn.

 Het Israëlische leger beweert da ze Hamas wil verzwakken door infrastructuur en huizen van Hamas-leden te bombarderen. In de meeste gevallen is er geen enkel bewijs dat de Hamas-leden thuis waren op het moment van de aanvallen, noch dat die huizen effectief van Hamas-leden waren.

Het Israëlische leger gebruikt wapens, munitie en ander militair materieel om burgers te treffen en begaat hiermee overtredingen tegen het internationaal humanitair recht en de mensenrechten.

Wij vragen  de VN Veiligheidsraad om onmiddellijk een wapenembargo op te leggen aan Israël totdat effectieve mechanismen in werking zijn die garanderen dat wapens, munitie en ander militair materiaal niet meer gebruikt wordt om schendingen te begaan tegen het internationaal humanitair recht en de mensenrechten.  Die schendingen moeten grondig, onpartijdig  en onafhankelijk onderzocht worden zodanig de verantwoordelijken kunnen terecht staan. Ook de EU moet een onmiddellijke wapenembargo opleggen om verdere schendingen te voorkomen. De EU dient de Veiligheidsraad ook te steunen in het opleggen van het wapenembargo.

Wij vragen dat alle staten die wapens en/of ander militair materiaal leveren hiermee onmiddellijk stoppen totdat er geen risico meer bestaat dat die wordt gebruikt om het internationaal humanitair recht te overtreden. Een wapenembargo moet hierbij ruim geïnterpreteerd worden: dwz ook de indirecte export via andere landen, de levering van militaire onderdelen, technologie voor dubbel gebruik maar ook elke financiële of logistieke activiteit die dergelijke leveringen kan faciliteren verbieden.

We vragen ook aan de VN, EU en alle staten hun bilaterale relaties met de VS te gebruiken om een onderzoek te eisen naar mogelijk misbruik van Amerikaanse wapens door Israël, als grootste leverancier heeft de VS een bijzondere verplichting om leveringen te stoppen die bijdragen aan de schendingen tegen het internationaal humanitair recht en de mensenrechten.

Via deze brief vragen wij u, mijnheer de minister, om uw invloed bij de VN Veiligheidsraad en relaties met betrokken landenleveranciers aan te wenden om wapentransfers naar Israël te stoppen en zo de oorlogsmisdaden en nog meer leed bij de Palestijnse burgers te voorkomen. Bovendien moet de VN onmiddellijk een grondig, onpartijdig en onafhankelijk onderzoek verrichten naar de vermeende schendingen van het internationaal humanitair recht en de mensenrechten.

In de hoop op een adequate reactie tegenover zulk onmenselijk leed, groeten wij u met de meeste hoogachting.

Antoinette Van Mossevelde


Brussel, 12 augustus 2014

Geachte Mevrouw,

Uw bericht over het conflict in Gaza heeft al mijn aandacht genoten. Zoals uzelf, ben ik uiterst verontrust door de geweld-escalatie die te veel slachtoffers heeft opgeëist, voornamelijk gewone burgers. De beelden en verslagen over de huidige operaties zijn zeer schokkend en kunnen niemand onverschillig laten, vooral wanneer vrouwen en kinderen ervan het slachtoffer zijn.

Beide partijen kunnen echter niet op dezelfde manier behandeld worden, aangezien het enerzijds gaat om een terroristische organisatie, en anderzijds om een Staat die het recht en de plicht heeft om haar bevolking te verdedigen.

Ik heb alle inbreuken op het internationaal recht door alle deelnemende partijen afgekeurd. Ik heb hen ook herinnerd aan hun plichten hieromtrent en ik heb meerbepaald de klemtoon gelegd op de neutraliteit en onschendbaarheid van scholen en ziekenhuizen. Het is zowel onaanvaardbaar als illegaal dat zulke gebouwen, des te meer onder de auspiciën van de Verenigde Naties, als stockage-ruimte en afvuurplaats gebruikt worden voor raketten of dat ze het doelwit zijn van luchtaanvallen. Elk incident dient te worden onderzocht en de verantwoordelijken moeten achtervolgd worden.

Sinds het begin van de crisis heb ik alle partijen tot een staakt-het-vuren opgeroepen. Ik heb de inspanningen die Egypte levert gesteund om een einde aan de cyclus van hels geweld te maken. Ik hoop dat de nieuwe humanitaire wapenstilstand van kracht sinds 11 augustus in een blijvend staakt-het-vuren kan overgaan dat, met de actieve steun van de internationale gemeenschap, waaronder de EU, tegemoetkomt aan de verwachtingen van het Palestijnse volk en aan de bezorgdheid van Israël over de veiligheid.

Ik moedig anderzijds de Palestijnen aan om zich massaal te scharen achter President Abbas die de enige legitieme vertegenwoordiger is van het Palestijnse volk.  Mahmoud Abbas streeft voor het onderhandelen en het bereiken van een tweestatenoplossing, wat niet het geval is van Hamas, die noch de vrede, noch een duurzame en evenwichtige politieke oplossing zoekt.

Wat uw vraag betreft omtrent een wapenembargo, wens ik u erop te wijzen dat een embargo, in het algemeen, contraproductief werkt als het niet van toepassing is op alle partijen. Jammer genoeg zijn de leveranciers van Hamas (voornamelijk Iran, via Syrië en Hezbollah) niet bereid om mee te werken aan zulk initiatief van de internationale gemeenschap. Binnen de Europese Unie, moet elke wapenexport kaderen binnen de gedragscode van 2008 die een aantal criteria bevat, naar gelang het type materieel en de eindgebruiker, waaraan voldaan moet worden. In België, hebben de Gewesten een exclusieve bevoegdheid hieromtrent.

Wat een internationale onderzoekscommissie betreft, steun ik haar principieel in zoverre dat ze evenwichtig is in haar doelstellingen en aanpak. Dit is de reden waarom alle Europese leden van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties in Geneva zich onthouden hebben tijdens de recente stemming van een resolutie die zulke onderzoekscommissie vroeg. De tekst was niet evenwichtig genoeg en was voornamelijk ten ongunste van Israël.

Ik ben ervan overtuigd dat enkel het heropstarten van de vredeonderhandelingen op termijn tot een duurzame oplossing kan leiden van het conflict tussen Israëliërs en Palestijnen. Zoals ik gepleit heb tijdens de Raad Buitenlandse Zaken, is de EU bereid om, samen met Verenigde Staten en andere partners, een politieke rol te spelen in die zin.

Met de grootste hoogachting verzeker ik u nogmaals van mijn steun aan een tweestatenoplossing.

Didier REYNDERS.

Vice-Eerste Minister en Minister van Buitenlandse Zaken, Buitelandse Handel en Europese Zaken

Karmelietenstraat 15

B-1000 Brussel