De succesvolle opmars van het Oekraïense leger in de oostelijke provincie Charkov geeft niet alleen militair een nieuwe wending aan de oorlog. Achter het terugdringen van het ooit almachtige gewaande Russische leger schuilt ook een politiek signaal. Het moet de NAVO-lidstaten ervan overtuigen dat Oekraïne een militaire overwinning kan behalen als het Westen maar de militaire steun en wapenleveringen handhaaft en desgevallend zelfs verder opvoert.
Vandaag start de Nitraatzaak. Een alliantie van milieuorganisaties (BBL, Dryade, Greenpeace, Natuurpunt en WWF) dagvaardt vandaag de Vlaamse Regering nadat een eerdere ingebrekestelling over het falend mestbeleid (april 2022) zonder antwoord bleef. Het mestactieplan schiet al meer dan 20 jaar haar doel voorbij, klinkt het. De zaak is volgens de initiatiefnemers een “ultieme poging om te streven naar gezonde waterlopen én om een algemene vergunningstop te vermijden”.
Europe took an important step towards ending poverty pay today as the Directive on adequate minimum wages cleared its final vote in the European Parliament with a convincing majority of 505 MEPs in favour, 92 against and 44 abstentions.
Vandaag, op de dag van de democratie, lanceert beweging.net haar campagne ‘Respect, pro politici!’. Met deze campagne neemt beweging.net het op voor politici en wie niet aan de zijlijn blijft toekijken, maar de stap durft zetten naar de politiek. Want zij hebben het niet gemakkelijk, zo blijkt uit een bevraging die beweging.net afnam bij meer dan 600 politici (resultaten in bijlage). Beweging.net vraagt meer respect voor politici, want zij zijn de hoeksteen van onze democratie. Met de campagne en de lancering van een politieke academie, wil beweging.net mandatarissen verder ondersteunen en het brede publiek beter informeren over politiek.
Systematic discrimination, undervaluation of women’s work and their disproportionate share of unpaid care work are the overarching root causes of the gender pay gap.
Grijze gevels opfleuren met groenslingers, klimplanten én geveltuinen? Sint-Niklaas doet het met ondersteuning van ons nieuwste lid vzw Groene Gevels. Een ware metamorphose staat de stad de komende jaren te wachten. Want de geplande vergroening zal niet alleen mooier en gezonder zijn voor de inwoners, het brengt ook heel wat klimaat- en milieuvoordelen: extra verkoeling in de zomer, meer biodiversiteit, betere waterinfiltratie door ontharding én zuiverdere lucht.
Good Move, le plan régional de mobilité en vigueur depuis 2020, propose de réduire la place de la voiture en ville à travers la réduction du stationnement, l’aménagement de pistes cyclables et la création de « mailles apaisées », à savoir des quartiers où le trafic de transit est dissuadé et redirigé vers les axes importants du réseau routier. S’il est encore impossible d’évaluer l’effet global de Good Move sur la mobilité bruxelloise et l’emprise de l’automobile, force est de constater que les plans régionaux précédents (Iris et Iris II) n’ont pas atteint tous leurs objectifs et que les distances parcourues en voiture à Bruxelles sont en constante augmentation. Comment comprendre cette situation ? Quels sont les facteurs qui expliquent cette difficulté à réduire drastiquement la place (et ainsi les effets) de la voiture en ville ?
Huit entités de Greenpeace engagent une action en justice contre l'inclusion du gaz fossile et de l'énergie nucléaire dans la liste des investissements durables de l'UE. La Commission a décidé d'ajouter ces technologies polluantes à la taxonomie européenne en janvier de cette année, et le Parlement européen ne s'y est pas opposé lors d'un vote en juillet - malgré l'opposition généralisée des citoyen·nes, des climatologues, des institutions financières et des organisations environnementales.
On 8th September, a number of taxis organisations from European and beyond will out campaigning. We understand the frustrations of the drivers in the sector and, as the BTB, we also defend their interests. But we think that choosing Brussels as the location for this action is the wrong choice. The Brussels authorities are currently open to negotiating with the sector and to working out solutions that take the complaints of drivers into account.